AcceptMeNow

Accept me, or else... ;)

Undrar om det finns spöken, eller nått?

Publicerad 2012-11-18 01:00:44 i

Ända sedan jag och David flyttade in i vår lägenhet för lite mer än ett år sen, har det hänt en del skumma saker måste jag säga... Grejen är den, att jag tror att det spökar - men inte i vår lägenhet, utan i lägenheten ovanför oss. 
 
Vi flyttade in i oktober 2011, och fram till (kanske) början på december verkade allting vara som det borde - eller åtminstone så märkte man inte av någonting. De ovanför oss skulle flytta, och eftersom vi känner dem sen innan, så visste vi i stora drag när det var tomt där uppe. Varje morgon, alltid klockan 09.00, började "någon/något" slå i badkaret i lägenheten ovanför vår. Jag höll på att bli galen, då jag ofta hade sovmorgon och försökte sova vid den tiden (värt att tillägga är också att jag inte är lättstörd för fem öre). Det höll på att banka så varje morgon till den dagen då nästa människa flyttade in någon gång i början på januari - sen dess har jag inte hört det. 
Varje morgon, men inte något speciellt klockslag, sen den nya flyttade in, hör man en man som hostar på ovanvåningen. Han hostar tills det låter som han kväver sig själv. Så vitt vi vet bor det en ensam tjej där uppe, och är helt hundra på att det inte är hon - speciellt när det låter ibland när man VET att hon inte är hemma. Ett tag, en period på kanske en månad, hördes dagligen någon som skrek på hjälp där uppifrån också. Satt ibland och funderade på om man skulle gå upp och plinga på, ifall personen verkligen behövde hjälp. Men det slutade ganska fort, så man lät bli. 
Efter att ha pratat med en av de som bodde där tidigare, så sa hon att ibland kände man sig iakttagen om man var ensam hemma i lägenheten. Precis som att någon stod och tittade på en - men där var ju givetvis ingen där. Saker försvann, och saker tillkom som inte hörde hemma där uppe.
Där var inga skumma saker som hände i just vår lägenhet förrän för någon månad sen. Dagen innan jag åkte till Stockholm, alltså den 7 oktober, satt jag och David och tittade på en film - My Soul to Take. Det är så en typ.. skräckfilm, och i denna film finns det en tjej som var otroligt religiös.. så David satt och sa "till henne" att hon skulle ge sig, och Gud finns inte där för en och en massa sånt. Vi hade stängt in katterna i sovrummet, för vi åt samtidigt som vi tittade på filmen. Helt plötsligt hör vi ett ljud från vänster, där vi har en bokhylla med lite böcker, pärmar och spel i. Jag tänkte direkt "jaha, vad håller nu katterna på med?", och kollar efter. Där var ju givetvis ingen katt i bokhyllan, för de var båda instängda. Däremot stod min psalmbok utdragen en bra bit i bokhyllan, och var sneddriven. Innan filmen hade jag tagit kaffekannan som stått framför böckerna, och då var den inte utdragen - så jag vet med säkerhet att det inte är så att någon skulle jävlas! Ovanpå allt så det ljudet vi hörde, var precis som när en stor bok hasas ut, och inte lyfts... Det var lite småläskigt, men vi skrattade bort det. David sa att det förmodligen var Gud som var pissed off på honom eftersom han kritiserat honom under filmen (var ju trots allt psalmboken som var utdragen) - var det Gud, så visade han sig inte igen på kommando iaf... David skulle sova ensam natten därpå, men det gick bra!
Kanske tre veckor efter detta, upptäcker jag från ingenstans att Bibeln också var utdragen, men bara ca 4 cm. Det började bli lagom läskigt nu...
En dag upptäckte vi en massa mörka fläckar på väggen ovanför Davids dator, och vi har försökt komma på vad som orsakat dem, men har inte kommit fram till något. Det kan omöjligt vara katterna, då de är utspridda på en meters bredd, och så högt upp att katterna hade varit tvugna att stå på något samtidigt som de sträcker sig så långt de bara kan - men ja, krävs som sagt något att stå på....
En vecka senare upptäcker jag likadana fläckar på golvet i hallen, men de är numera borta - de på väggen är kvar.
Sen har vi ju våra söta små fyrbenta djur, Sixten och Nixi. De kan stå och verkligen stirra ut i tomma intet, du får inte deras uppmärksamhet..!
 
Hur förklarar man allt detta? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AcceptMeNow

tjej på 21 år - bor ihop med min kille; David - på fritiden umgås jag med vänner, läser böcker & tränar - har två katter; Sixten & Nixi - är diabetiker - jobbar som servitris - har aldrig varit utomlands (Danmark räknas inte) - har en ödla; Hugo - har två råttor; Sture & Felix

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela