AcceptMeNow

Accept me, or else... ;)

Spindelfobi.

Publicerad 2013-07-14 03:28:22 i

Ja, jag lider av spindelfobi... eller araknofobi, som det också kallas. Det var ju onödigt av mig. Varför just spindlar? De finns ju överallt.... Kunde ju lika gärna gått och blivit rädd för elefanter, för de träffar man ju inte på särskilt ofta, men nu blev det spindlar. Jippi.. Dessa oberäkneliga små äckliga djur! 
Kan ju lugnt säga att jag är glad att jag inte bor kvar hos mamma och pappa längre av just spindelanledningen.. Jag hade mitt rum i källaren när jag bodde hemma, och alla vet vad som kommer med källare ganska ofta.... spindlar. Och inte de där små spindlarna som kan kanske, ja KANSKE skulle kunna hantera själv, nejdå. Stora bjässar som springer fort som fan. Hittar man dessutom en spindel när man är ensam, så kan man ju inte precis springa efter någon som kan ta bort den, för den är ju garanterat inte kvar på samma ställe när man väl kommer tillbaka. Vet när jag var mindre och stötte på stora spindlar. Jag letade upp ett glas eller en burk och tog till mig allt mod i världen för att lyckas lägga denna över spindeln (förhoppningsvis satt inte spindeln på väggen, utan var på golvet), sen lät man den ligga där. Jävla spindelplågare var jag. Och när den väl dött, då kunde jag ju inte göra mig av med den själv, utan mamma fick ta hand om den. Nu för tiden springer jag efter David. Som tur är har jag inte stött på några av den allt för stora sorten sen jag flyttade hit, men ska inte säga för mycket, för en dag kommer den väl; "gammelgäddan". 
Har många gånger funderat över om jag skulle ta tag i min fobi och sätta den på plats. Jag menar, när man ser en liten fjuttespindel så håller det inte att börja gråta och försöka lugna sig själv från paniken som uppstår... Svårt att veta varför jag fått denna fobi. Svårt för andra att veta hur jag mår när jag stöter på en spindel, som de flesta inte tycker är särskilt mysiga, men inte är rädda för på det viset. Jag grips av panik i hela kroppen, och när det brister så börjar jag gråta som en liten bebis. Först när jag med säkerhet vet att spindeln inte är kvar i närheten av mig kan jag slappna av och gråta färdigt. Hemsk känsla, svår att förstå. 
Hur blir man av med en fobi?

Kommentarer

Postat av: alexander

Publicerad 2013-07-14 09:00:38

Fobier botas genom att skärpa sig. Skämt å sido. Det finns lite olika metoder och psykiska modeller men kbt har jag hört ska va bra mot sånt. Mycket nöje;)

Svar: usch och fy.. :(
AcceptMeNow

Postat av: Dennis

Publicerad 2013-07-15 00:06:41

När jag flyttar ifrån min lägenhet här i Bromölla kan du och David ta över den. Här finns många spindlar att utsätta sig för, som terapi/träning. Fick in en kärrspindel (Sveriges största spindelart) i köket en gång, slängde en telefonkatalog på den. Blodet och inälvorna som satte sig på väggen lämnade ett märke som sitter kvar än idag, 2 år senare.

Svar: Haha, Dennis... jag vill INTE ha den lägenheten, och därmed basta!
AcceptMeNow

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AcceptMeNow

tjej på 21 år - bor ihop med min kille; David - på fritiden umgås jag med vänner, läser böcker & tränar - har två katter; Sixten & Nixi - är diabetiker - jobbar som servitris - har aldrig varit utomlands (Danmark räknas inte) - har en ödla; Hugo - har två råttor; Sture & Felix

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela